Historia de Skoda

MarkCat

Forero Experto
Ubicación
Badalona, Barcelona, Catalunya
Motor
1.0 TSI 115 CV
Versión
Ambition
Color
Blanco Candy
Hoy en el periódico ARA he visto esto, os hago un copiar pegar porque es de pago y con el link no lo veréis:

AVISO! Está en catalán, podéis usar el google traductor si no lo entendéis ;)


Cotxes clàssics
MOTOR 11/07/2021
El desconegut origen català d’Skoda
El primer Skoda de la història era un Hispano-Suiza fabricat sota llicència a l’Europa de l’est
Ferran Vital
3 min

329a5a87-6d57-49b6-99ca-c8ad236ed42f_16-9-aspect-ratio_1600w_0.jpg
Skoda Hispano-Suiza 25/100 PS SKODA

Skoda és una de les marques amb més prestigi i història del Vell Continent, però el que poca gent coneix és el seu origen vinculat amb la indústria del motor catalana. Tot i que els orígens d’Skoda es remunten a l’any 1895, els primers anys de la companyia aquesta feia servir el nom comercial Laurin&Klement, en referència als seus fundadors. Els primers anys de la companyia a Mladá Boleslav (actual República Txeca, però en aquell moment sota el desaparegut imperi austrohongarès) la companyia es dedicava a fabricar bicicletes, i l’any 1898 va fabricar la seva primera moto.
El primer automòbil del fabricant, anomenat Voiturette A, no va arribar fins el 1905, i la crisi derivada de la Primera Guerra Mundial, un incendi a la fàbrica de Mladá Boleslav i la desparició de l’imperi austrohongarès van obligar a Laurin&Klement a haver de buscar un soci comercial anomenat Skoda Pilsen, originant així la nova Skoda Works l’any 1914, que també comptava amb una divisió automobilística.

La nova Skoda va optar per buscar la col·laboració amb els millors fabricants automobilístcs del moment per fabricar els seus primers vehicles, i els primers contactes entre Skoda i la catalana Hispano-Suiza van fructificar l’any 1919, quan l’empresa txeca -en aquell moment txecoslovaca- va obtenir la llicència dels catalans per fabricar el seu motor V8 T-31 que es fabricava a Barcelona.
La col·laboració entre Skoda i Hispano-Suiza va seguir endavant, i l’any 1925 Skoda va obtenir el permís per fabricar sota llicència el mític H6B. En un primer moment els txecs només acoblaven les peces que Hispano-Suiza fabricava a Barcelona o a les seves instal·lacions franceses, però a partir de 1926 ja va obtenir la llicència per poder fabricar i muntar el vehicle íntegrament a les seves instal·lacions.

da23b770-9e1f-4009-8a28-c0d662fefba8_source-aspect-ratio_1600w_0.jpg
aa3d3fdd-e837-464e-be97-4e95d59d9b2a_source-aspect-ratio_1600w_0.jpg
85bf814a-8f71-40b8-9cf0-ae8fa3019e4a_source-aspect-ratio_1600w_0.jpg
L' Skoda Hispano-Suiza 25/100 PS del president Tomas Masaryk SKODA

El mes de maig de 1926 va sortir el primer Skoda modern de la història, un Skoda Hispano-Suiza 25/100 PS, que no deixava de ser una còpia del model català acoblat a les instal·lacions de Pilsen. El client que va rebre el primer Skoda va ser el president txecoslovac Tomas Masaryk, i va servir durant deu anys com a cotxe oficial de la flota del president del país centreeuropeu.

Entre els anys 1926 i 1929 Skoda va fabricar un total de 150 unitats del Skoda Hispano-Suiza 25/100 PS, un cotxe de 100 CV de potència, capaç d’assolir una velocitat màxima de 140 km/h, homologar consums de 20 litres de carburant cada 100 quilòmetres –una xifra molt digne per una limusina de luxe de 2,7 tones de pes i 5 metres de llarg fins i tot un segle després- i amb una qualitat de fabricació sorprenent, i amb un nou sistema de servofre revolucionari que aprofitava l’energia cinètica del cotxe i que fins i tot permetia frenar amb el motor apagat. A més, cada unitat fabricada era diferent i única, ja que Skoda feia servir la base mecànica d’Hispano-Suiza però cada client en podia personalitzar la carrosseria en funció de les seves necessitats.
 
Arriba